قابل توجه میراث فرهنگی یزد:

با صرف مبلغ 100 هزار تومان می توان قرنها به پایداری آب انبار 7 بادگیری حسین آباد رستاق یاری رساند

     حسین مسرت :   حیف است که زیباترین وخوش نقش ترین آب انبار 7 بادگیری و منحصر این روستا براثر بی توجهی ویران شود .در حالی که با صرف مبلغ 100 هزار تومان می توان قرنها به پایداری آن یاری رساند.

     این آب انبار در سال 1319 شمسی به پشتکار جهانگیر رستم ایزدی که از نیکوکاران زرتشتی یزد بوده در روستای حسین آباد در دو دهانه برای مسلمانان و زرتشتیان ساخته شده است وتاسالها از آب قنات حسن آباد بهر ه می برده ودراین اواخر از آب لوله کشی سیرآب می شده است. این مکان دارای دو مخزن چسبیده به هم و7 بادگیر خوش قواره ونقش است که به وسیله استاد عباس اشکذری ساخته شده است. دارای دو کتیبه سنگی بوده که یکی را حدود 10 سال پیش و یکی را حدود 3 سال پیش دزدیده اند.

گفتنی است:در تاریخ 29 اردیبهشت 87 نیز یزدفردا در همین رابطه تذکر یکی از فردائیان را انعکاس داد که متاسفانه اقدامی توسط میراث فرهنگی در این رابطه انجام نشدو بد نیست مطلب را نیز به مطلب امروز جناب مسرت جهت ثبت برای فرداها بیفزاییم  :در فاصله یک کیلومتری مجومرد در دل کویر ویرانه ای در حال غرق شدن در ریگزار است! قبل از رسیدن به عصرآباد متروک، از دور هفت بادگیر افراشته بر آب انبار، دکل های کشتی در حال غرق شدن را در ذهن تداعی می کند.
عصرآباد متروک است! چرا؟ گویا آب در رگهای قنات خشکیده !

زمانی حدود 50خانوار در آن سکنی داشتند! هنوز بعد از گذشت نیم قرن از پس سال ها صدای شادی کودکان در کوچه ها به گوش می رسد! ساکنان روستا ۵۰ سال قبل با خشک شدن قنات آنجا را ترک کرده و هرگز به آنجا باز نگشتند .
آب انبار این روستا تنها آب انبار هفت بادگیری ایران بوده و قدمت آن به اوایل دوره قاجار می رسد. ویژگی مهم این آب انبار وجود هفت بادگیر بلند است و بطرز ریبایی بر روی دو مخزن این آب انبار بنا شده است.

ارتفاع مخزن از سطح زمین بیش از 5/3متر بوده ودارای گنبدی بزرگ و زیبا از جنس خشت است که روی آن با آجر تزیین شده است . ارتفاع بادگیرها از سطح زمین ۶متر و دارای نمای آجری است. هر بادگیر دارای چهار منفذ در هر ضلع می باشد . عمده مصالح بکار رفته در این بنا آجر خشت خام، ساروج، گچ و قلوه سنگ است.

در پس این غروب نیز طلوعی هست !؟نکته: آب انبار هفت بادگیری عصر آباد مجومرد به شماره ثبتی ۷۷۵۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در حال تخریب است!!! http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=32779asrabad1-0.jpg

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا